onsdag 26. september 2012

Litt om lykke....

I går var jeg innom en skole hvor de pleier å skrive opp ordtak eller uttrykk på ei tavle på lærerrommet.

Det sto:

"Den som tror at lykke
ikke lar seg kjøpe
for penger...
har ikke vært
i
den rette
butikken......"
         ................................................Karen Marie Ellefsen....




Karen Marie E. er opphengt i tøy....(Hun har sakt i intervjuer at hun bruker mesteparten av pengene sine på klær)

Ja, jeg er opphengt i gode bruktfunn, men gir det lykke? Nei, Ikke lykke, men stor glede...

Når jeg satt på kjøkkenet og kikket ut av vinduet på øsregnet, og samtidig så på de store treperlene jeg kjøpte en isboks full av på brukten (for 15 kr), så kom jeg til å tenke på kastanjer....

Kastanjer gir meg lykkefølelse..... Det er noe magisk ved de.....

Nå vil jeg kle meg i full regndress og gå ut en tur i nærområdet for å se om kastanjene er modne.

Finner jeg noen blir jeg lykkelig...

Og når jeg kommer inn igjen vet jeg jeg vil kjenne meg enda lykkeligere fordi jeg har et varmt, tørt hus å bo i.

Jeg er rett og slett ikke enig med Karen Marie.

Hva mener dere?

Drude

6 kommentarer:

  1. Er vel mest enig med deg - glede å gjøre god kjøp, eller kjøpe det man har lyst til.
    Men lykke kan nok ikke kjøpe for penger..

    Har herma fillerye etter deg i dag. Da jeg så din nye IKEA rye, visste jeg at jeg måtte ha en slik på soverommet - og i dag ble det tur innom IKEA.

    Ha en fin kveld.

    Klem

    SvarSlett
  2. Det finnes så mange gleder i livet. Noen er gratis og noen må man ha penger for å få. Slik er det nå en gang.
    Når jeg fant 3 nye kopper til koppesamlinga var jeg lykkelig og 240 .- fattigere, men når sønnen kom hjem fra skolen med en flott tegning til bare meg var jeg også lykkelig. Det er nok en balanse :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    For et flott innlegg! Deilig tankevekkende!

    "Det vesentlige ved lykken er ikke rikdom og nytelse, men aktivitet, den frie utfoldelsen av evner, samt vennskap med gode mennesker." Aristoteles.

    Må vel si meg mer enig med Aristoteles enn Karen Marie :)

    Jeg har sagt tidligere at gode bruktfunn eller loppefunn har gitt meg lykkefølelse - og det er vel til dels sant, men den virkelige lykken kan jeg for eksempel få på en gåtur i skogen, med vakre farger og fuglekvitter.
    Det å skape noe, være kreativ, kan også få fram en slags lykke, oppdage nye sider ved seg selv som man ikke trodde man hadde.

    Og mest av alt, familien! Ingen gjør meg lykkeligere!
    Og i morgen kommer de to eldste jentene hjem på høstferie, det gleder jeg meg til.
    Være sammen - o lykke! :))

    Klem Tessa.

    SvarSlett
  4. Jeg bruker ofte ordet hverdagslykke. For meg er det alt fra å kjøpe en fin pute på 70%, til og overraske damene å jobben med kake, leke med hundene, plukke noen fine blomster, sol, kaffe & P3 på badet om morgenen osv... Føler ofte at klær gir kortvarig lykke ivhertfall, det meste jeg kjøper trenger jeg jo egentlig ikke. Bruktfunn gjør meg glad og lykkelig - det må jeg innrømme. Men det som kanskje gjør meg mest lykkelig er uventete dype samtaler med tilfeldige mennesker jeg møter. + familie og venner selvsagt:)

    SvarSlett